Veelgestelde vragen
Wanneer kan ik hulp inschakelen?
als u een terminaal zieke thuis of in een verpleeghuis verzorgt en u komt handen te kort, of als u er alleen voor staat.
als u als mantelzorger even op adem wilt komen en een moment rust voor uzelf wilt of tijd nodig heeft om bepaalde zaken te regelen.
als iemand in het ziekenhuis ligt, die de wens heeft in eigen vertrouwde omgeving te sterven.
Wat is mantelzorg?
Welke zorg bieden de vrijwilligers van de Stichting Vrijwilligers Terminale Zorg?
Waarom zou ik een vrijwilligersorganisatie inschakelen?
Krijg ik direct hulp als ik bel?
Er wordt altijd naar gestreefd om binnen 24 uur (uitgezonderd in het weekend) op uw aanvraag te reageren. Als u dat wenst kan er direct een afspraak voor een intakegesprek met de coördinator worden gemaakt.
Heb ik een indicatie van bijvoorbeeld het CIZ (Centrale Indicatiestelling Zorg) nodig?
Op welke tijden komen de vrijwilligers?
Hoe deskundig zijn de vrijwilligers?
Zijn er kosten verbonden aan de hulp?
Kan ik ook hulp inschakelen als ik al professionele zorg (bijvoorbeeld thuiszorg) heb?
Heb ik een keuze uit vrijwilligers?
De meeste vrijwilligers zijn tussen de 45 en 70 jaar.
Is er een maximum aan het aantal uren hulp dat ik kan krijgen?
Hoe kan ik meer informatie of hulp aanvragen?
U kunt hiervoor contact opnemen met de coördinator
(Tel. 070 75 41 330 of mail naar: info@terminalezorg.nl )
Hoe kan ik het werk van de vrijwilligers ondersteunen?
Sluiten de vrijwilligers aan op cliënten met een niet-westerse achtergrond?
Ja. Het aantal mensen met een migratieachtergrond dat zorg nodig heeft in de laatste levensfase groeit. Toch maken niet-westerse migranten minder gebruik van palliatieve zorg. De zorg is onbekend en sluit vaak niet aan bij hun wensen en verwachtingen. In veel culturen is het spreken over diagnose en prognose een taboe. Om over dit onderwerp in gesprek te gaan gebruiken onze vrijwilligers onder andere de voorlichtingsfilms die Pharos ontwikkelde voor patiënten, familie en zorgverleners: www.pharos.nl/ingesprek